vanbeugen.reismee.nl

Orlando Epcot en Hollywood Studios

De afgelopen twee dagen heb ik geen verslag geschreven; simpelweg omdat er niet echt iets te vertellen viel én omdat ik er geen tijd en zin voor had. Op dinsdag zijn we naar Epcot geweest en woensdag naar Hollywood Studios. Net als Magic Kingdom zijn dit twee parken van Disney World.

Bij Epcot was de attractie Soarin' heeeel erg mooi. Je moest met een man of tien op een soort hele grote schommelstoel plaats nemen. Daarna ging je een eind de lucht in (zodat alle schommelstoelen voor een groot blauw vlak kwamen te hangen) en toen ging er een film beginnen. Het was net alsof je of over de Golden Gate Bridge in San Francisco vloog en over de zee, bergen met sneeuw en plantages en canyons. De schommelstoel bewoog iets en je voelde de wind door je haren. Echt fantastisch. Net als het vuurwerk. Als je eenmaal een vuurwerkshow in Epcot hebt gezien dan verbleekt al het andere vuurwerk erbij. Voor het vuurwerk bij Koninginnedag in Arnhem (waar wij toch trouw ieder jaar even gaan kijken) komen we denk ik niet meer voor uit de bank). Bij Hollywood Studios lag de nadruk toch wel op twee attracties: the Tower of Terror en Rock 'n Roller Coaster. Ik stond er bij en keek ernaar en Arnjo en de meiden ondergingen de martelingen. Allebei de dagen was het bewolkt waardoor het minder warm was.... niet dat er een aangename termperatuur was maar het beter uit te houden als de dag ervoor. Qua eten viel er ook weinig te melden. Op de parken kun je prima eten voor vrij redelijke prijzen alleen de keuze is echt amerikaans: hotdog, hamburger, één of andere varkens bovenpoot (zo'n joekel van een knots met vlees eraan; lekker vet en dus voedzaam) halve haan,slice of pizzaetc. Kortom: fastfood van de bovenste plank. Op maandag en dinsdag waren we 's avonds om 22.30 uur thuis en gisteren pas om 23.30 uur. Ik kon geen stap meer verzetten. Ik had zo'n pijn in mijn voeten van het sjouwen en staan. De wachttijden bij de attractie varieërden van 20 minuten tot 90 minuten! Voor diverse attracties kon je een ‘fast pass' halen. Dat scheelde echt enorm in wachttijd, je mocht dan namelijk meteen doorlopen. Zoals ik al zei was het op allebei de dagen bewolkt en gisteren viel er zelfs wat regen. Drie jaar geleden werd ons wel een gevraagd of de Amerikanen echt zo dik waren. Toen zagen we wel eens een dikkerd lopen maar nu.... die drie dagen in de Disney Parken..... Sjeezus. Tweemaal per dag had je de Magic Parade met Disney figuren maar de rest van de dag had je de Magic Dikke Konten Parade met echte figuren. We hebben zelfs kinderen gezien van en jaar of 10 tot 14 jaar die over de 100 kilo wogen en die gewoon lekker aan hamburger of hotdog zaten teknagen. Vervolgens nog even een halve liter cola er achteraan en ze konden weer verder sjokken. Echt triest. Voor elke Amerikaan zijn dure gymschoenen en merkkleding trouwens een must. Gisteravond waren wij in Hollywood Studios. Het hoogtepunt van dat park was de show van 21.00 uur: Fantasmic. Om 19.00 uur zaten wij er al; niet alleen omdat we een goeie plaats wilden hebben maar meer omdat we niet meer wilden lopen. Helemaal munt waren we. Tegen half 8 begon het te betrekken en even later begonnen ze al om te roepen dat de show zou worden uitgesteld of zelf afgelasd zou worden als er onweer zou komen. Lekker is dat.... Even later begint het ook nog te regenen. Maar, om klokslag 21.00 uur, begint de show toch. We zien twee tl-lampen uit de grond komen en drie fonteinen..... en dat was het. Er was een technisch probleem. Ook dat nog. Intussen hadden we een harde kont van het zitten. Toen begon de show alsnog. Leuke show maar ik denk dat wij wat te verwend zijn en al teveel gezien hebben. Iedereen ging uit z'n dak toen Mickey Mouse op het toneel verscheen. Om daar nou zo van uit je dak te gaan!?! Al met al was het een leuke show, hoor. Om 21.40 uur was de show afgelopen. Arnjo en de meiden hadden nog een fast pass voor de Tower of Terror. Deze kaartjes waren geldig tot 21.50 uur dus hun moesten heeeel snel weg en de andere 10.000 bezoekers (!) voor blijven. Ze waren net op tijd en om 22.15 uur kwamen ze weer naar buiten. Toen hadden we nog een race tegen de klok. We moesten nog van Hollywood Studios met een shuttlebus naar Magic Kingdom en daar zou onze (hotel shuttle) bus klaar staan en vertekken om 22.45 uur. Bij aankomst bij Magic Kingdom hadden we allevier een pilletje onder de tong nodig. God, wat een gehaast zeg. Eindelijk zitten we in de bus, hebben we onze hartslag weer onder controle en kunnen we weer lachen...... totdat de bus ons hotel voorbij rijdt.Echt, wat eensukkels zijn wij toch. Het laatste stuk hebben we naar het hotel gelopen. Half twaalf waren we thuis. Moe, uitgeblust, op......en dat noemen wij nou vakantie ;-)

Orlando Magic Kingdom

Vandaag staat Magic Kingdom op het programma. We treffen het met weer, het wordt 35 graden vandaag, pfff. We gaan vanuit het hotel met een gratis shuttle bus op weg. De chauffeur is in één woord geweldig. Een grote neger die zo maf is als een mandje. Hij zingt, danst, beweegt, praat, rapt en maakt aan één stuk door grappen. Een grote spraak waterval is het. Echt leuk! Ik ga geen attracties beschrijven die we in het park gedaan hebben want ze zijn allemaal leuk. Voor iedereen, jong en oud, is het een ‘Magic Kingdom' behalve voor Arnjo. Tegen de tijd dat zijn tong zo droog was als een stuk leer (ik schat dat het tegen een uur of half drie was) wilden we iets gaan drinken. Bij de ingang van één van de vele restaurants stond een medewerker in een maf pakje klaar om je de weg te wijzen. Arnjo vroeg aan die mafketel of wij er alleen iets konden drinken. Maar natuurlijk kon dat. 'Do you have beer?' vroeg Arnjo (toen nog in een goede doen). 'This is a park for children, sir! In this park is NO ALCOHOL at all, WELCOME to Magic Kingdom'. Toen stortte zijn wereld even in. Hij kreeg nog net geen trillip. (Ik heb hem wijs gemaakt dat in alle parken van Disney World geen alcohol geschonken wordt dus dat hij de komende twee dagen ook op een droogje moet staan). Met de monorail en de bus (vervoer is perfect geregeld daar) komen we op de afgesproken plek aan waar de shuttle bus ons weer op komt halen. De vrolijke neger is ook weer van de partij. Onderweg zet hij de bus op de vluchtstrook omdat er een probleempje is met de bus (zegt hij). Hij stopt en zet de bus helemaal uit. Dan begint hij te fluisteren. Hij zegt dat hij iets ziet in de struiken en dat wij stil moeten zijn. Dan doet hij het raam open en roept: 'Please, leave us alone'. Dan sluit hij het raam weer, start de bus en rijdt weer verder. Kun je je nu voorstellen wat voor een figuur het was? Om 22.00 uur zijn we weer in het hotel. Douchen, wasje draaien, (Arnjo bier kopen), verhaaltjes typen en naar bed. Morgen hebben we weer mazzel; het wordt maar 34 graden.

Reisdag New York - Orlando

Vanochtend hebben we eerst de koffers maar weer eens ingepakt. In de lobby van het hotel hebben ze lockers dus voor ons komt dat heel goed uit. De shuttle bus vanaf het hotel naar vliegveld Newark in New York vertrekt om 14.30 uur en om 11.00 uur moeten wij uitgecheckt zijn. De locker is ruim genoeg voor 2 koffers maar Arnjo presteert het om er 3 koffers, 1 grote rugzak en 2 kleine tassen erin te proppen. Met zijn volle gewicht moet hij het deurtje sluiten maar het zit dicht. We willen nog even door Central Park wandelen. Als we al even op weg zijn komt Arnjo met de vraag: 'Hoe krijgen we onze koffers weer terug?'. Goeie vraag. Veronique heeft de ticket (of hoe je het ook noemt) gewoon bij de lockers laten liggen. Ze had er geen idee van dat dat ding wel eens belangrijk kon zijn. Ons hele hebben en houwen kon nu door iedereen zo meegenomen worden. Dus.... zowaar.... Arnjo op een holletje terug naar het hotel; en hij had het al zo warm. Gelukkig komt hij mèt ticket weer terug wandelen. In Central Park hebben we te weinig tijd om echt ergens naar toe te gaan of om even op een terrasje te gaan zitten maar ja, we zijn er toch nog even geweest. Om precies half 3 zijn we weer terug bij het hotel. Snel de koffers pakken en de shuttlebus in. De bestuurder blijkt een enorme chagrijnige man te zijn. Samen met nog vijf Noren vertrekken we richting Newark. Het is nog steeds 30 graden buiten en binnen wordt het steeds warmer! Zodra het busje een bult op moet gaat de verwarming loeien .... en die stomme vent achter het stuur doet niks. Sterker nog: hij reageert helemaal niet op ons. Aangekomen op Newark zie je in de verte de wolkenkrabbers en de Empire State Building liggen. (Na de opmerking van Sacha durf ik haast niet meer te zeggen) maar we hebben op het vliegveld een lekker broodje met kip gegeten hahahaha. Het lijkt ook inderdaad of we niets anders doen dan van het ene restaurant naar het andere lopen. Om 17.30 uur kunnen we aan boord en pas om 19.00 uur vertrekken we, driekwartier later. Er is een gezin met drie kinderen die allemaal verdeeld zitten in het vliegtuig. Wij zitten ook enigszins apart. Ik (de held) heb mijn plaats opgeofferd zodat in ieder geval de moeder met een kind naast elkaar konden zitten. Rebecca en Veronique zaten in ieder geval wel naast elkaar. Het was een korte vlucht van 2,5 uur. Tegen 21.45 uur zijn we in Orlando. Lekker warm weer (30 graden nog). We kunnen gelijk onze huurauto ophalen. Het is een Dodge Charger. Hij ziet er nog mooier dan dat ‘ie klinkt. Gelijk maar even de Tomtom uitproberen. Hij komt wat moeilijk op gang maar huplakee... hij doet het. Desondanks rijden we nog even verkeerd... even wennen aan miles en yards e.d. Om 23.30 uur zijn we bij ons hotel. Hotel Radisson Lake Buena Vistain Orlando. Ik noem even apart omdat we helemaal weg zijn van de mooie kamer die wij hebben gekregen en dat voor euro 61,25 voor 4 personen per nacht (geboekt via Hotwire... alweer een tip van Monica!). Gauw douchen allemaal en naar bed... morgen Magic Kingdom joehoe.

Joyce en Geert: Leuk dat jullie onze verhalen volgden en misschien in Frankrijk nog verder volgen. Veel plezier in de Ardeche!

Maud en Sacha: we onze best met de foto's maar ook dit is geen gemakkelijk site voor ons om foto's er effe snel op te zetten. Eerst moeten ze geresized worden... kost gewoon teveel tijd. Jullie moeten maar gewoon een keer foto's en filmpjes komen kijken. En Sacha.... er komen nog veel meer restaurantjes aan ;-)

Ome Jaap en tante Stien: we zitten nu in Florida, geef even het adres door dan gaan we bij uw zus een kopje koffie drinken.

Monica: laatste keer dat ik jullie blog heb gelezen is de dag dat Rob een zware fietstocht ging maken (naar mijn mening zijn ze allemaal zwaar). We hebben nogdrie dagen Disney voor de boeg, daarna moet het meer vakantie (lees: rustig) worden voor ons. Het is niet zo dat we geen interesse hebben in jullie vakantie maar we komen er gewoon niet aan toe. Het is dat wij zelf, achteraf, zoveel plezier hebben van de verslagen die ik schrijf (je vergeet gewoon heel gauw, heel veel) dat ik mijzelf af en toe moet dwingen om weer achter de laptop te gaan zitten.

Els: Hoe gaat ‘ie buuf? Alles nog onder controle? We zijn al op zoek geweest voor een pet of een klep maar nog niet geslaagd. We kwamen wel een leuke paraplu tegen..... Arnjo zag dat het afgelopen nacht 5 graden was in Nederland. Vanavond zei ik nog: met deze hitte verlang ik af en toe terug naar Nederland. Ik was trouwens de enige van ons vier die dat had.

New York

Vandaag is de laatste (hele) dag in New York. Alles wat we wilden zien en doen hebben we al gedaan dus vandaag wordt het een rustig dagje. Na het ontbijt besluiten we nog maar wat te gaan winkelen. Links rechts worden er nog wat soeveniers ingeslagen en wat gympen gekocht. Veronique heeft nog een zelfportret laten maken of beter gezegd een soort van cartoon-achtig iets. Het zou slechts 5 dollar kosten. We lieten Rebecca en Veronique bij die tekenaar achter en wij liepen vast met de tassen naar ons hotel aan de overkant van de straat. Even later komen zij er ook aan, met de tekening. Niet gek voor 5 dollar. Maar...... de tekening is niet te vervoeren omdat het houtskool afgeeft. Je kunt het laten verpakken voor 20 dollar; aldus de tekenaar. Hoezo, een oplichter? Uiteindelijk ‘verpakt' hij de tekening voor 10 dollar. Nog steeds 10 dollar teveel maar de tekening is nu wel te vervoeren. Voordat we naar Brooklyn gaan, ik heb daar een leuk restaurant gevonden via internet, gaat Rebecca nog even snel (ahum) een frappocinno halen bij Starbucks. Het was er druk, erg druk. Ik geloof dat ze pas een half uur later met de frappocinno (whatever it may be) naar buiten kwam.

Met de metro gaan we naar Brooklyn. Nu moeten we ergens midden in Brooklyn zijn. Best spannend weer moet ik zeggen. Als we uitstappen en weer boven de grond komen zien we veel oude gebouwen en een rommelige omgeving. Gelukkig hoeven we niet ver te lopen. Het restaurant heet de Fetta Sau. Het is een soort van garage met allemaal eettafels. Er wordt voornamelijk vlees geserveerd en paar kleine bijgerechtjes. Het vlees wordt op gewicht verkocht. Ik vertel de verkoper dat wij met z'n vieren zijn en dat wij van alles wat willen proberen. Als bijgerechtjes bestellen we duitse aardappelsalade, coleslaw en augurken. Het vlees wordt op een dienblad gelegd. Ons dienblad ligt helemaal vol! Geweldig, zo gaat dat dat daar. In eerste instantie was ik er echt van overtuigd dat die man teveel vlees voor ons had opgeschept maar het ging toch allemaal op zonder dat we ploften. Het was weer geslaagd. Met de metro gaan we weer terug naar Times Square. Het is nog steeds ontzettend warm maar we beginnen er nu een beetje aan te wennen volgens mij. Bij Times Square is een soort Project Catwalk aan de gang. Normaal is het al druk op Times Square maar nu kun je echt over de koppen lopen. Het wemelt er nu ook van de politie. We maken nog even snel wat foto's en gaan naar het hotel. Inmiddels is het toch alweer 10.00 uur.

New York The Yankees

Vandaag hebben weer geen wekker gezet. Door de drukke dagen en alle warmte hebben we de slaap gewoon echt nodig. Omdat het vandaag weer een graad of 34-35 gaat worden passen we ons plan daarop aan. Zodra we het hotel uitkomen lopen duiken we meteen bij de buurman (een ontbijt- en lunchzaakje) binnen. Zo, geen last van de warmte tot op heden. Na het ontbijt lopen we een klein stukje Times Square af en hup.... snel naarbinnen bij Forever 21. Dit is een kledingzaak met hele leuke kleding en nog veel leukere prijzen. Drie uur later verlaten we de winkel met tas vol kleding voor de meiden. Ze zijn helemaal tevreden. Veronique had nog een spijkerbroek voor Arnjo uitgezocht maar dat bleek een skinny jeans te zijn. Hij kreeg de broek niet eens over de kuiten heen. Ik geloof ook niet dat het hem leuk gestaan had, zo'n broek die zo aftekent hahahahaha. Zelf had hij nog een korte gezien maar volgens Veronique leek hij wel op clini-clown. Dus die hebben ze ook weer terug gehangen. Nadat we de winkel uitkwamen zijn we meteen opzoek gegaan naar een Deli om wat te drinken. We komen uit bij Penn Station precies bij ons vorige hotel. De Deli waar we binnen stappen is er eentje waar we 3 jaar geleden ook al eens gegeten hebben. Grappig, alsof je nooit bent weggeweest. Aan de overkant van de Deli zit de Footlocker. De meiden kunnen niet slagen maar ik ben blij met een paar blauwe All Stars. Ik weet niet precies was ze in Nederland kosten maar hier kosten ze maar 33 euro.

En dan is het half 6 en tijd om naar het hoogtepunt van de dag te gaan: Een wedstrijd van New York Yankees in het Yankees Stadium in de Bronx. Om de juiste metro te vinden is niet moeilijk, we volgend gewoon alle blauw en witte t-shirts met een Yankee embleem erop. In de metro staat iedereen hutje mutje opelkaar gepakt. En dat met die hitte. Dan komen we bij het Yankees Stadium. Het is een drukte van jewelste. Iedereen staat in de volle zon in rijen voor de ingang. Gelukkig loopt het allemaal wel door maar bijna iedereen heeft een rooie kop als een kreeft en loopt te zweten als een beer.

We hebben een mooie plaats in het stadion. En dan begint het feest! Het begint met het amerikaanse volkslied. Mooi om te zien en te horen. Om klokslag 19.05 (op zich een vreemde tijd) begint de wedstrijd. Die amerikanen maken er wel wat van, hoor. Ze roepen, juichen, klappen en zingen. Echt één groot feest en wat een ervaring om dit mee te maken. We helen nog een emmer (!) met friet en kip. Dat hebben we van de andere Amerikanen afgekeken en dat willen wij ook natuurlijk. Een flesje bier kost maar liefst $9,00 (= euro 6,30). De Yankees winnen en de wedstrijd is om half 12 afgelopen. En nog steeds is het heel erg warm. Met de metro gaan we terug naar ons hotel. Arnjo haalt op de hoek van de straat nog twee bakken met kip die we om 1 uur 's nachts op de hotelkamer nog lekker opeten. We genieten gelijk nog even van de koelte van airco. Ik geloof dat het al 2 uur voordat we de lampen uit doen.

New York Financial District en Harlem

Vanochtend hebben we maar eens uitgeslapen. Tegen elf uur gaan we met de metro naar Battery Park (dat is het onderste puntje van Manhattan). Vanuit het park kun je in de verte Ellis Island en het Vrijheidsbeeld zien. Het is vandaag weer bloed-en bloedheet dus we lopen van schaduwplekje naar schaduwplekje. We lunchen vandaag in Stone Street (weer een prima tip, Monica). Goedkoop is het niet maar wel lekker. Vandaar uit lopen we verder naar Wall Street. De New York Stock Exchange is in een heel mooi gebouw gevestigd. Naast het gebouw staan een vijftal brandweerauto's. Het ziet er allemaal wel interessant uit dus we lopen erheen. Het schijnt loos alarm te zijn...... een mooi moment voor dames om even op de foto te gaan met een echte fire fighter. Via Trinity Church lopen we naar Ground Zero. De bouw van nieuwe Freedom Tower is in volle gang. Het wordt wel mooi volgens ons. Snel lopen we naar het Memorial Museum van 9/11. Dat is zeker een bezoekje waard. Als we weer buiten zijn hebben we maar één doel voor ogen en dat een plek vinden waar een goeie airco is. We komen ergens langs een deli lopen en duiken meteen naar binnen. Het is er gelukkig aardig koel. Even een biertje gedronken en toen weer verder. Eigenlijk is het plan om naar China Town te lopen maar omdat het zo warm is wijzigen wij ons plan. We besluiten om de metro te pakken naar Harlem. Daar heb ik een restaurant via internet ontdekt waar ik zeker heen wil. Het restaurant heet ‘Miss Maud's Spoonbread Too'. Het is echt soul food restaurant. Omdat ik het adres niet bij mij heb stappen uit op de 125e straat. Het enige wat ik mij nog kan herinneren is dat het aan Malcom X Boulevard ligt. Als we uit de metro komen zien we alleen nog maar donkere mensen lopen. Wij vallen wel op met onze blonde haren er wordt echter niet echt op ons gelet. Na een kwartiertje lopen zijn wij er eindelijk. Arnjo zei: ‘hoe krijg je het toch altijd voor elkaar om dit hol tussen de holen uit te zoeken'. Het blijkt een klein restaurantje te zijn maar het is helemaal geweldig. We bestellen allemaal een ‘sampler'. We krijgen: zoete aardappel, kip, een sparerib, gekookte andijvie of iets dergelijks, twee garnalen, een stukje macaronie met kaas en draadjesvlees. Echt hartstikke leuk. Normaal zouden we nooit zo'n restaurant zijn binnen gegaan. We maken nog wat foto's van de mensen van het restaurant en van het restaurant zelf en dan gaan we weer. Buiten is het nog steeds niet afgekoeld. We pakken de metro naar Times Square want we willen terug naar ons hotel. We zijn moe en de warmte helemaal zat.

New York Brooklyn

We moeten nodig een wasje draaien dus we gaan meteen op zoek naar een Laundromat. Een blok of drie verder (avenues) schijnt er eentje te zitten dus met een sporttas hutje mutje vol met vuile kleding gaan we op pad. Als je weg loopt van 5-6-7th Avenue dan zie al gauw dat de omgeving ook veranderd. Alles wordt wat armoediger en ziet er veel rommeliger uit. We komen in een buurt waar veel New Yorkers wonen. In het toeristengebied werken ze eigenlijk alleen maar en is er weinig woonruimte. We vinden de Laudromat vrij gemakkelijk. We douwen twee wasmachines vol en gaan aan de overkant van de weg bij een restaurantje zitten. We moeten een halfuur wachten en in die tijd kunnen we mooi even ontbijten. Na een half uur is dewas weer schoon en gaat alles weer (vochtig) de tas in. Op de heenweg was de tas al zwaar maar nu is de tas helemaal niet meer te tillen. We wisselen steeds af. Als we weer bij het hotel zijn hang ik alle was op. Ik had bij de Wibra een droogrekje gekocht voor euro 1,49 (hoe dom kun je zijn?). Ik dacht dat dat wel eens makkelijk kon zijn om sokken en ondergoed aan op te hangen. Bij het opmaken van de plastic verpakking viel het hele ding al uitelkaar. Tot vier keer toe hebben we geprobeerd om het rekje, met kleding, op de hangen aan de deur maar steeds viel het ding uitelkaar. De vijfde keer flikkerde (hoor je de frustratie?) het ding echt op de grond. Grrrr. Hij ligt nu in de prullenbak.

Ondat we gisteren niet helemaal onze wandeling hebben afgemaakt lopen we terug naar Bryant Park. Naast Bryant Park ligt New York Public Library. Erg leuk om door dit oude gebouw te wandelen en net te doen of je een boek aan het uitzoeken bent. Even verderop ligt Grand Central Station. Het station is echt heel erg groot en heel erg mooi. Bij het verlaten van Grand Central Station hebben we meteen een goed zicht op de Crysler Building. Gauw even wat foto's gemaakt. Inmiddels is het half 3 en halen we bij een Deli wat te drinken.

Met de metro gaan we naar Brooklyn. Vanaf het station is het maar een klein stukje lopen naar de Brooklyn Heights. Wij zijn er nog nooit geweest en kijken onze ogen uit..... wat een prachtig uitzicht naar de skyline van Manhattan en de twee bruggen (de Brooklyn Bridge en de Manhattan Bridge). We lopen langs het bekende River Café en de beroemde pizzeria Grimaldi's. Ik had gelezen dat mensen daar iedere dag in een rij stonden te wachten op een tafeltje. Als wij er langs lopen staan er inderdaad al een paar mensen in de rij te wachten..... en het is pas kwart over 5. Even verderop strijken wij nog een keer neer op een terrasje. Als we naar boven kijken, kijken we tegen de onderkant van de Brooklyn Bridge. Het is vandaag weer erg warm. Er is nu een hittegolf gaande in New York. Morgen schijnt het nog warmer te worden. Vanuit Brooklyn lopen we over de Brooklyn Bridge naar Manhattan. Jammer dat de zijkanten van brug, wegens werkzaamheden, zijn ingepakt. Desalniettemin vinden wij het een super ervaring en genieten we echt van het uitzicht. Ik geloof dat we zo'n kleine 200 foto's van en op de brug hebben gemaakt. Aan de overkant aangekomen nemen we de metro naar Times Square. In metro is het vreselijk warm, niet prettig dus. Vanaf Times Square lopen we naar ons hotel. Op de hoek halen we bij Kwik Meal nog kip en shish kebab met rijst en sla. Lekker. Om 20.30 uur zijn we op onze kamer. Snel allemaal douchen, even tv kijken, ik verhaaltje typen en dan naar bed.

New York Wandeling vanaf Central Park

Vandaag beginnen wij de dag met een ontbijtje bij de buren. Het ontbijt is wel iedere dag hetzelfde namelijk: eieren, toast en gebakken aardappelen en voor de liefhebber nog bacon, ham of een worstje erbij. Als je iets anders wilt dan is dat al gauw een hamburger o.i.d. dus we houden het maar bij de eieren. Vandaag heb ik een wandeling in petto. Toen wij in 2008 in New York waren hebben we alle bekende highlights al gezien (Empire State Building, Vrijheidsbeeld, Staten Island Ferry enz.). Nu willen we graag de stad wat meer ervaren door te wandelen. Eerst kopen we vier weekkaarten voor het openbaar vervoer. Daarna nemen we de metro naar Central Park, het beginpunt van de wandeling. Ik zal de belangrijkste dingen die we gezien en gedaan hebben omschrijven. Onze eerste stop was bij Carnegie Hall. Hier heeft Winston Churchill ooit eens een speech gehouden en de Beatles een concert. Daar moeten wij dus ook binnen geweest zijn. Daarna zijn we doorgelopen naar het Plaza Hotel. Een hotel waar veel beroemdheden geslapen hebben. De foyer is open voor publiek dus daar zijn we even binnen wezen kijken. Daarna even binnengelopen bij Tiffany&Co; één of andere chique juwelier. Hoewel je er niet kunt eten schijnt het toch deze Tiffany te zijn die genoemd wordt in een liedje (breakfast at Tiffany's) tenminste dat heb ik ergens gelezen. Tegenover Tiffany&Co zit Abercrombie & Fitch. Dit is een kledingzaak waar het binnen aardedonker is en de muziek oorverdovend hard staat. Het is een populaire kledingzaak onder jongeren. Bij binnenkomst kon je zelf op foto met een mooie jongen (zoiets als die jongens in deJillz reclame). De meiden staan allebei op de foto. Het is net of de duvel er mee speelt want bij Veronique lijkt het net of die gozer in zijn nakie naast haar staat. Wat een ‘mazzel' weer. Daarna zijn we naar de Trump Tower gelopen en zijn even de lobby ingegaan. In de Trump Tower zijn voornamelijk appartementen gevestigd. Dit gebouw is genoemd naar onroerendgoed magnaat Donald Trump. Om de hoek staat een stukje Berlijnse Muur. Ze hebben er tafels en stoeltjes bijgezet dus daar hebben we even gezeten en wat gedronken. Het is inmiddels alweer 30 graden.

We zijn verder gelopen naar St. Patricks Cathedral. Deze kerk is vooral bekend van de aanslagen. Het was toen een soort ontmoetingspunt voor brandweerlieden en politie agenten. Daarna door naar Rockefeller Center. Ik dacht dat we daar de vorige te weinig van gezien hadden maar er was niet meer dan dat (het verlaagde terras met de vlaggen er omheen). Via Times Square lopen we naar Bryant Park. Midden tussen de wolkenkrabbers ligt dit kleine parkje. Er is muziek en het is gezellig. We drinken hier wat en om 19.00 uur gaan we eten. Ik heb een aantal restaurants uitgezocht met een thema. Nu gaan we eten bij Ellen's Stardust Dinner Show. Precies tegenover het restaurant ligt de Times Square Church. Daar wilde ik toevallig ook nog even langs. Ik had gelezen dat iedere dinsdag en donderdag vanaf 19.00 uur daar een kerkdienst werd gehouden met van die ‘negerkoren' je weet wel: Halleluja, praise the Lord en dan zingen, dansen en swingen. En verhip, het is ook waar ook. Hartstikke leuk! Als we net binnen zijn krijgen we ook nog hostie en een slokje wijn in de handen gedrukt. Wat willen we nog meer? God heeft ons geblessed dus onze dag kan niet meer stuk. We lopen weer terug naar Ellen's Stardust. Het restaurant is ingericht als in de jaren 50 en 60. De serveersters en serveerders zingen om de beurt populaire liedjes en ze zingen nog goed ook. Ze komen allemaal van de zang- en dans academie en negen van tien stroomt door naar het echte Broadway. Ook niet geheel onbelangrijk: het eten smaakt prima. Wij een biefstukje en Veronique een zalm.