vanbeugen.reismee.nl

New York Financial District en Harlem

Vanochtend hebben we maar eens uitgeslapen. Tegen elf uur gaan we met de metro naar Battery Park (dat is het onderste puntje van Manhattan). Vanuit het park kun je in de verte Ellis Island en het Vrijheidsbeeld zien. Het is vandaag weer bloed-en bloedheet dus we lopen van schaduwplekje naar schaduwplekje. We lunchen vandaag in Stone Street (weer een prima tip, Monica). Goedkoop is het niet maar wel lekker. Vandaar uit lopen we verder naar Wall Street. De New York Stock Exchange is in een heel mooi gebouw gevestigd. Naast het gebouw staan een vijftal brandweerauto's. Het ziet er allemaal wel interessant uit dus we lopen erheen. Het schijnt loos alarm te zijn...... een mooi moment voor dames om even op de foto te gaan met een echte fire fighter. Via Trinity Church lopen we naar Ground Zero. De bouw van nieuwe Freedom Tower is in volle gang. Het wordt wel mooi volgens ons. Snel lopen we naar het Memorial Museum van 9/11. Dat is zeker een bezoekje waard. Als we weer buiten zijn hebben we maar één doel voor ogen en dat een plek vinden waar een goeie airco is. We komen ergens langs een deli lopen en duiken meteen naar binnen. Het is er gelukkig aardig koel. Even een biertje gedronken en toen weer verder. Eigenlijk is het plan om naar China Town te lopen maar omdat het zo warm is wijzigen wij ons plan. We besluiten om de metro te pakken naar Harlem. Daar heb ik een restaurant via internet ontdekt waar ik zeker heen wil. Het restaurant heet ‘Miss Maud's Spoonbread Too'. Het is echt soul food restaurant. Omdat ik het adres niet bij mij heb stappen uit op de 125e straat. Het enige wat ik mij nog kan herinneren is dat het aan Malcom X Boulevard ligt. Als we uit de metro komen zien we alleen nog maar donkere mensen lopen. Wij vallen wel op met onze blonde haren er wordt echter niet echt op ons gelet. Na een kwartiertje lopen zijn wij er eindelijk. Arnjo zei: ‘hoe krijg je het toch altijd voor elkaar om dit hol tussen de holen uit te zoeken'. Het blijkt een klein restaurantje te zijn maar het is helemaal geweldig. We bestellen allemaal een ‘sampler'. We krijgen: zoete aardappel, kip, een sparerib, gekookte andijvie of iets dergelijks, twee garnalen, een stukje macaronie met kaas en draadjesvlees. Echt hartstikke leuk. Normaal zouden we nooit zo'n restaurant zijn binnen gegaan. We maken nog wat foto's van de mensen van het restaurant en van het restaurant zelf en dan gaan we weer. Buiten is het nog steeds niet afgekoeld. We pakken de metro naar Times Square want we willen terug naar ons hotel. We zijn moe en de warmte helemaal zat.