vanbeugen.reismee.nl

New York Wandeling vanaf Central Park

Vandaag beginnen wij de dag met een ontbijtje bij de buren. Het ontbijt is wel iedere dag hetzelfde namelijk: eieren, toast en gebakken aardappelen en voor de liefhebber nog bacon, ham of een worstje erbij. Als je iets anders wilt dan is dat al gauw een hamburger o.i.d. dus we houden het maar bij de eieren. Vandaag heb ik een wandeling in petto. Toen wij in 2008 in New York waren hebben we alle bekende highlights al gezien (Empire State Building, Vrijheidsbeeld, Staten Island Ferry enz.). Nu willen we graag de stad wat meer ervaren door te wandelen. Eerst kopen we vier weekkaarten voor het openbaar vervoer. Daarna nemen we de metro naar Central Park, het beginpunt van de wandeling. Ik zal de belangrijkste dingen die we gezien en gedaan hebben omschrijven. Onze eerste stop was bij Carnegie Hall. Hier heeft Winston Churchill ooit eens een speech gehouden en de Beatles een concert. Daar moeten wij dus ook binnen geweest zijn. Daarna zijn we doorgelopen naar het Plaza Hotel. Een hotel waar veel beroemdheden geslapen hebben. De foyer is open voor publiek dus daar zijn we even binnen wezen kijken. Daarna even binnengelopen bij Tiffany&Co; één of andere chique juwelier. Hoewel je er niet kunt eten schijnt het toch deze Tiffany te zijn die genoemd wordt in een liedje (breakfast at Tiffany's) tenminste dat heb ik ergens gelezen. Tegenover Tiffany&Co zit Abercrombie & Fitch. Dit is een kledingzaak waar het binnen aardedonker is en de muziek oorverdovend hard staat. Het is een populaire kledingzaak onder jongeren. Bij binnenkomst kon je zelf op foto met een mooie jongen (zoiets als die jongens in deJillz reclame). De meiden staan allebei op de foto. Het is net of de duvel er mee speelt want bij Veronique lijkt het net of die gozer in zijn nakie naast haar staat. Wat een ‘mazzel' weer. Daarna zijn we naar de Trump Tower gelopen en zijn even de lobby ingegaan. In de Trump Tower zijn voornamelijk appartementen gevestigd. Dit gebouw is genoemd naar onroerendgoed magnaat Donald Trump. Om de hoek staat een stukje Berlijnse Muur. Ze hebben er tafels en stoeltjes bijgezet dus daar hebben we even gezeten en wat gedronken. Het is inmiddels alweer 30 graden.

We zijn verder gelopen naar St. Patricks Cathedral. Deze kerk is vooral bekend van de aanslagen. Het was toen een soort ontmoetingspunt voor brandweerlieden en politie agenten. Daarna door naar Rockefeller Center. Ik dacht dat we daar de vorige te weinig van gezien hadden maar er was niet meer dan dat (het verlaagde terras met de vlaggen er omheen). Via Times Square lopen we naar Bryant Park. Midden tussen de wolkenkrabbers ligt dit kleine parkje. Er is muziek en het is gezellig. We drinken hier wat en om 19.00 uur gaan we eten. Ik heb een aantal restaurants uitgezocht met een thema. Nu gaan we eten bij Ellen's Stardust Dinner Show. Precies tegenover het restaurant ligt de Times Square Church. Daar wilde ik toevallig ook nog even langs. Ik had gelezen dat iedere dinsdag en donderdag vanaf 19.00 uur daar een kerkdienst werd gehouden met van die ‘negerkoren' je weet wel: Halleluja, praise the Lord en dan zingen, dansen en swingen. En verhip, het is ook waar ook. Hartstikke leuk! Als we net binnen zijn krijgen we ook nog hostie en een slokje wijn in de handen gedrukt. Wat willen we nog meer? God heeft ons geblessed dus onze dag kan niet meer stuk. We lopen weer terug naar Ellen's Stardust. Het restaurant is ingericht als in de jaren 50 en 60. De serveersters en serveerders zingen om de beurt populaire liedjes en ze zingen nog goed ook. Ze komen allemaal van de zang- en dans academie en negen van tien stroomt door naar het echte Broadway. Ook niet geheel onbelangrijk: het eten smaakt prima. Wij een biefstukje en Veronique een zalm.

Bas en Zen

We krijgen trek door al die biefstukken, zalm ed! Maar jullie vermaken je prima zo te lezen!