vanbeugen.reismee.nl

Reisdag Niagara Falls - New York

Als we opstaan regent het een beetje. In de kamer heeft de hele nacht de airco staan blazen dus daar was het gewoon het fris. Buiten is het, ondanks de regen, warm. We pakken ons boeltje weer bijelkaar en rijden richting Niagara Falls. We moeten ons zonder Tomtom zien te helpen want alleen Amerika zit erop en geen Canada. Gelukkig ligt het autoverhuurbedrijf aan een grote weg die dwars door Niagara Falls gaat. We kunnen het zonder veel pijn en moeite vinden. Gelijk bij binnenkomst melden wij dat er krasje op de deur. Daar zijn we voor verzekerd en we hebben geen eigen risico; aldus de Ashleigh de medewerkster. Fijn om te horen. Het autoverhuurbedrijf heeft niet alleen een pick-up service maar ook een drop-off service dus we worden keurig netjes naar het Amtrak station gebracht. Eigenlijk moeten we nog ontbijten maar over ongeveer 20 minuten vertrekt de trein dus kijken we of we in de stationsrestauratie iets kunnen kopen. Ergens in een klein hoekje weggedrukt staat een toonbank met wat voorverpakte koeken. De verkoper, een hele aardige, vrolijke neger vertelt ons vriendelijk dat eigenlijk alles is uitverkocht..... en dat om 10 uur 's morgens??? Hij wil wel even wat broodjes halen voor ons. We bestellen drie broodjes ham/kaas en één broodje rosbief. De man loopt weg en binnen 6 minuten is hij weer terug met een bak broodjes. Hij wil ze ook nog wel even voor ons opwarmen. Nou, doe maar dan. Als wij de broodjes krijgen is alleen de plastic verpakking wat opgewarmd. Bovendien blijkt het één broodje ham/kaas te zijn en drie broodjes rosbief/kaas te zijn.

Weklinken nu vast als een paar zeurpieten maar de kaas leek wel stopverf. De rosbief heeft een zeer apart kleurtje om over de smaak ervan maar verder niet te hebben. Arnjo probeert de stopverf nog van en paar broodjes te krabben maar de eetlust is ons al vergaan. Als we daar niet ziek van worden dan weet ik het niet meer. Om half 11 staat iedereen buiten te wachten. Als de trein er is blijken alle stoelen in de 2e klas coupees vol te zitten. Ze proberen overal nog wat mensen tussen te drukken. Ik was zo blij dat er voor ons geen plek meer was want daar zat, of beter gezegd daar hing en lag, voor zeven stuiver. Zo zag ik Ghandi met zijn vrouw zitten, er lag een vrouw onder een wit laken (ik weet niet of ze nog ademde) en er zat een pakistaan te pronken met zijn enorme gele kalk teennagels. Gatver. Als Rebecca of Veronique naast de kerel hadden moeten zitten dan hadden we en drama meegemaakt. Gelukkig mogen wij 1e klas zitten en komen we naast een gezin uit Hongarije te zitten. We beginnen met een vertraging van ongeveer een half uur. Nadat 10 minuten stopt de trein alweer. Wij zijn bij de Amerikaanse grens aangekomen en er volgt een paspoortcontrole. De ESTA die wij in Nederland al hebben ingevuld hebben we niet nodig. Dit is alleen als je via de lucht of over water Amerika binnen wilt komen. Dag 40 euro. We moeten een IW94 (declaratieformulier) en een groen formulier invullen. Alle niet-amerikanen moeten de trein weer uit voor paspoortcontrole, vingerafdrukken en een foto maken. Dit houdt natuurlijk gigantisch op. Uiteindelijk beginnen we met een vertraging van ruim anderhalf uur.

Echt hard rijdt de trein niet. De totale reis zal 11 uur duren. Een lange reis dus. De kinderen luisteren muziek, spelen Sims op de computer en wij kletsen wat en kijken naar buiten. De omgeving valt ons een beetje tegen. Het is net of ik in de trein naar Zwolle zit. De mooie stukken van het traject Arnhem-Zwolle tellen niet mee. In de trein staat de airco op standje ‘bevriezen'. Langzaamaan zie je mensen t-shirts aantrekken met lange mouwen gevolgt door lange broeken en jassen. Brrrrr, echt koud.

23.15 uur: Eindelijk is het dan zover. We stoppen bij Penn Station midden in New York. Als we de trein uitstappen komt er een hele warm golf op ons af. Wat een verschil in temperatuur! We nemen twee roltrappen naar boven en dan staan we opeens weer midden in New York precies voor hotel Pennsylvania, het hotel waar we de vorige keer sliepen. Het overal weer een drukte van belang. Ongelofelijk. We nemen een taxi naar hotel. De meiden willen douchen en wij willen nog even snel de straat verkennen. Bovendien heeft Arnjo honger en dorst. Hij koopt een bakje vlees op de hoek van straat. Deze straatverkoper is al 4 of 5 keer tot beste verkozen. Het smaakt ook erg goed. Naast het hotel zit een pub en daar drinken snel 1 biertje. Nu snel naar bed want morgen hebben we weer een drukke dag.

Steeds neem ik mij voor om iedereen even persoonlijk berichtje terug te sturen maar steeds komt dat er niet van door tijdgebrek. Dus, Maud, Els, Monica, Zjenja, Wil, Sascha, Geert en Joyce... wij lezen julliereactie echt wel en vinden het ook erg leuk dat jullie onze verhalen lezen en er op reageren. Ik ben toch niemand vergeten op te noemen? Ik doe het even uit mijn hoofd. Bedankt en ga zo door ;-).

Monica en familie

Ha die familie, geeft helemaal niets hoor. Je hoeft ons niet te bedanken het is erg leuk om jullie verhalen te lezen! Doordat wij de ene dag weg gaan en de andere dag lekker bij ons zwembad blijven, hebben wij wel tijd om te lezen en te reageren. Lang leve de laptop van Leon! We genieten met jullie mee. Dit is inderdaad een hele andere vakantie dan vorig jaar. En ook dit bevalt. Maar het is leuk om te lezen dat jullie er ook van genieten. Ben benieuwd wat jullie verder in New York gaan doen!! Hartelijke groetjes!

Wil

Hoi,
Nu zit er al 1 week op en nog een aantal weken te gaan, kort hé.
Maar, ik vind het ook leuk om alles te lezen, en ik blijf het knap vinden van je, Karin zoals je alles beschriif, ga zo door.
Genieten hé.

Maud

Wouw als je trek hebt in kaas WIL je ook kaas. Echte kaaskoppen die Hollanders....
Klinkt verder allemaal goed!
Geniet lekker verder!